Szanowni Państwo Dyrektorzy,
w związku z pojawiającymi się pytaniami dotyczącymi zasad udostępniania uczniom oraz ich rodzicom/opiekunom prawnym sprawdzonych i ocenionych pisemnych prac uczniowskich, przypominam o obowiązujących w tym zakresie przepisach prawa oświatowego oraz o stanowisku Ministerstwa Edukacji Narodowej z roku 2015 (w załączeniu).
Zgodnie z art. 44e ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2024 r. poz. 750 z późn. zm.), szkoła ma obowiązek udostępniania sprawdzonych i ocenionych pisemnych prac uczniowi oraz jego rodzicom.
Przypominam, że sposób, tryb i forma udostępniania prac powinny być określone w statucie szkoły zgodnie z art. 44e ust. 7 wspomnianej ustawy. Proszę Państwa o przeanalizowanie i – w razie potrzeby – dostosowanie zapisów statutowych oraz procedur wewnętrznych do obowiązujących przepisów prawa i stanowiska MEN.
Jednocześnie przy wyborze sposobu udostępniania sprawdzonych prac, szkoła powinna wziąć pod uwagę realne możliwości szybkiego otrzymania przez ucznia i jego rodziców danej pracy, np.: przekazanie zainteresowanym oryginału pracy lub jego kopii, udostępnienie pracy do domu z prośbą o zwrot pracy podpisanej przez rodziców, itd.
Udostępnianie prac do wglądu tylko na terenie szkoły (np. w czasie organizowanych przez szkołę spotkań z rodzicami) nie spełnia warunku swobodnego dostępu rodziców ucznia do informacji o postępach i trudnościach w nauce ich dziecka.
W przypadku prac egzaminacyjnych, takich jak egzaminy klasyfikacyjne czy poprawkowe, wgląd może być realizowany na pisemny wniosek ucznia lub jego rodzica/opiekuna.
Proszę o przekazanie niniejszego komunikatu nauczycielom oraz o dołożenie wszelkich starań w celu zapewnienia zgodności działań szkoły z przepisami prawa i dobrymi praktykami w zakresie prawa do informacji o wynikach nauczania.
Wielkopolski Kurator Oświaty
dr Igor Marek Bykowski