Wielkopolski Kurator Oświaty ogłasza otwarty konkurs ofert na realizację zadania publicznego w ramach programu „Przyjazna szkoła” – Moduł 2 – Dobrostan społeczności szkolnej.
Kategoria: Przyjazna szkoła
Procedura składania wniosków na rok 2025 na realizację modułu 1. – Pomoc asystenta – Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025-2027
Szanowni Państwo,
przedstawiciele organów prowadzących szkoły
z województwa wielkopolskiego,
w związku z przyjęciem przez Radę Ministrów uchwały nr 60 z dnia 11 lipca 2025 r. w sprawie rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025-2027 oraz porozumieniem zawartym pomiędzy Wojewodą Wielkopolskim a Wielkopolskim Kuratorem Oświaty w sprawie wdrażania w województwie wielkopolskim zadań określonych w ww. programie ogłaszamy nabór wniosków o udzielenie dofinansowania na zatrudnienie asystentów w ramach Modułu 1: „Pomoc asystenta”.
Załączniki
Rządowy program wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025-2027
Grupa docelowa:
Program jest skierowany do szkół, w których pobierają naukę uczniowie i uczennice z Ukrainy, którzy spełniają warunki określone w Programie.
Realizacja Programu wspiera funkcjonowanie całej społeczności szkolnej, w tym dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa z krajów innych niż Ukraina, które pobierają naukę w polskich szkołach, ich polskich rówieśników, rodziców i opiekunów oraz nauczycieli.
Cel Programu:
Głównym celem Programu jest wsparcie szkół, w których pobierają naukę uczniowie i uczennice z Ukrainy, poprzez stworzenie warunków, w których całe społeczności szkolne czują się bezpiecznie, a dzieci i młodzież mogą budować przyjazne relacje rówieśnicze oraz rozwijać swoją wiedzę, umiejętności i kompetencje.
Zakres wsparcia:
„Pomoc asystenta” – dofinansowanie zatrudnienia asystentów, o których mowa w art. 165 ust. 8a ustawy Prawo oświatowe. Asystent m.in. diagnozuje etapy szoku kulturowego i bariery adaptacji i integracji oraz podejmuje działania mające na celu przystosowanie się ucznia do nowych realiów, funkcjonujących w polskich szkołach oraz umożliwienie mu w dalszej kolejności wyrównanie szans edukacyjnych na tle całej społeczności szkolnej.
„Dobrostan społeczności szkolnej”, którego celem jest realizacja różnorodnych form wsparcia na rzecz dobrostanu społeczności szkolnej, w tym:
- wsparcie dla uczniów – konsultacje specjalistyczne, specjalistyczna pomoc psychologiczna, doradztwo zawodowe,
- wsparcie rodziców lub opiekunów uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych,
- wsparcie kadr systemu oświaty w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych.
„Doskonalenie kadr systemu oświaty”, którego celem jest doskonalenie i podniesienie kompetencji zawodowych kadr systemu oświaty, m.in. poprzez szkolenia kadry systemu oświaty w zakresie:
- wsparcia edukacyjnego wynikającego z doświadczenia migracji lub uchodźstwa,
- pracy z oddziałem i w zespołach klasowych, do których uczęszczają uczniowie z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa,
- wspierania włączenia uczniów i uczennic,
- wsparcia indywidualnego uczniów i uczennic.
Wartość wsparcia: 499 903 491,80 zł
Wysokość wkładu funduszy europejskich: 412 513 516,80 zł
ŚRODKI FINANSOWE PRZEZNACZONE DLA WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO
Moduł I – łączna kwota środków finansowych przeznaczona na udzielenie dofinansowania na zatrudnienie asystentów w województwie wielkopolskim w latach 2025-2027 to 25 547 525 zł.
Moduł II – łączna kwota środków finansowych przeznaczona na udzielenie dofinansowania na dobrostan społeczności szkolnej w województwie wielkopolskim w latach 2025-2027 to 10 276 511 zł.