Państwo Dyrektorzy
liceów ogólnokształcących,
techników,
branżowych szkół I stopnia,
szkół podstawowych
Dotyczy: świadectwa ukończenia szkoły podstawowej załączanego do wniosku o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej
W związku z otrzymywanymi informacjami dotyczącymi składania przez kandydatów do szkół ponadpodstawowych świadectw ukończenia szkół podstawowych wydawanych na złych wzorach, Wielkopolski Kurator Oświaty wyjaśnia, iż w sytuacji, gdy szkoła podstawowa wydała świadectwo na nieaktualnym wzorze powinna niezwłocznie wymienić je na prawidłowy. Zgodnie z komunikatem Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 7 lipca 2025 r., wymiana nastąpić powinna zgodnie z § 59 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 7 czerwca 2023 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków (Dz. U. poz. 1120 z późn. zm.), tzn. za zwrotem błędnego dokumentu. Wielkopolski Kurator Oświaty zwraca uwagę na konieczność wymiany wadliwie wydanych świadectw niezwłocznie celem umożliwienia kandydatom udziału w postępowaniu rekrutacyjnym.
Zwracam także uwagę, że zgodnie z § 23 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 7 czerwca 2023 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków, świadectwa szkolne promocyjne i świadectwa ukończenia szkoły wydawane przez szkołę albo szkołę polską podpisują odpowiednio dyrektor szkoły albo szkoły polskiej i wychowawca. W uzasadnionych przypadkach świadectwo szkolne promocyjne i świadectwo ukończenia szkoły może podpisać, zamiast wychowawcy klasy, inny nauczyciel wskazany przez dyrektora szkoły albo szkoły polskiej. Natomiast na mocy art. 68 ust. 9 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737 z późn. zm.), w przypadku nieobecności dyrektora szkoły lub placówki zastępuje go wicedyrektor, a w szkołach i placówkach, w których nie utworzono stanowiska wicedyrektora – inny nauczyciel tej szkoły lub placówki, wyznaczony przez organ prowadzący. W związku z powyższym, nieobecność dyrektora szkoły czy wychowawcy klasy nie blokuje możliwości wydania świadectwa przez szkołę.
W trosce o dobro kandydatów oraz sprawny przebieg rekrutacji, Wielkopolski Kurator Oświaty apeluje do dyrektorów szkół podstawowych o niezwłoczne przeprowadzenie wymiany świadectw – nie później jednak niż do dnia ogłoszenia list kandydatów przyjętych do szkół ponadpodstawowych, a do dyrektorów szkół ponadpodstawowych o rozważenie przyjmowania świadectw wydanych na nieaktualnym wzorze, pod warunkiem ich późniejszej wymiany przez szkołę podstawową na dokument zgodny z obowiązującymi przepisami – tak, by nie ograniczać kandydatom możliwości udziału w postępowaniu rekrutacyjnym.
Wielkopolski Kurator Oświaty
dr Igor Marek Bykowski