2 grudnia 2024

Założenia programu – cztery obszary

Program „Szkoła przyjazna uczniom” obejmuje już cztery kluczowe obszary:

  1. Szkoła bez dzwonków

Program „Szkoła przyjazna uczniom” promuje szkoły, które zdecydowały się na rezygnację z tradycyjnych dzwonków lekcyjnych. Zamiast tego, stawiamy na lepsze dostosowanie rytmu dnia do potrzeb uczniów i nauczycieli. Szkoły zainteresowane tym elementem programu powinny wprowadzić:

  • Wzmacnianie odpowiedzialności uczniów za zarządzanie własnym czasem.
  • Rozwiązania wspierające płynne przechodzenie pomiędzy zajęciami.
  • Całkowite wyłączenie dzwonków lub też zastąpienie tradycyjnego dzwonka np. muzyką.
  1. Ocenianie kształtujące

Szkoły, które promują ocenianie kształtujące, są kluczowymi partnerami programu. Ocena kształtująca wspiera proces uczenia się, zamiast jedynie podsumowywać zdobyte umiejętności. Aby wziąć udział w tym zakresie, szkoły powinny:

  • Wprowadzić system oceniania, który koncentruje się na bieżącym informowaniu uczniów o ich postępach poprzez udzielanie regularnej i szczegółowej informacji zwrotnej na temat postępów ucznia, z naciskiem na rozwijanie jego umiejętności.
  • Zachęcać uczniów do samooceny i refleksji nad własnym procesem uczenia się, co pozwala na lepsze zrozumienie swoich mocnych stron i obszarów do rozwoju.
  • Zapewnić nauczycielom szkolenia z zakresu oceniania kształtującego.
  • Promować indywidualne podejście do ucznia, uwzględniając jego mocne strony oraz obszary do rozwoju.
  • Zmniejszyć znaczenie ocen liczbowych na rzecz opisowej informacji zwrotnej, która lepiej wspiera proces uczenia się.
  1. Mediacje szkolne

Trzecim filarem programu są mediacje szkolne, które stanowią narzędzie do rozwiązywania konfliktów w sposób konstruktywny i wspierający rozwój kompetencji społecznych uczniów. Szkoły, które chcą zaangażować się w ten obszar, powinny:

  • Wprowadzić szkolny program mediacji z udziałem zarówno wykwalifikowanych mediatorów, jak i mediatorów rówieśniczych – uczniów przeszkolonych do rozwiązywania konfliktów wśród rówieśników.
  • Organizować regularne warsztaty i szkolenia z zakresu mediacji oraz komunikacji dla uczniów i nauczycieli, aby rozwijać umiejętności rozwiązywania konfliktów.
  • Promować ideę mediacji jako pierwszej linii rozwiązania sporów, stawiając na dialog, zrozumienie i kompromis w każdej sytuacji konfliktowej.
  1. Rozwój emocjonalny i społeczny

Ta kategoria skupia się na wspieraniu rozwoju emocjonalnego i społecznego uczniów, co jest niezwykle istotne dla ich ogólnego dobrostanu i sukcesu edukacyjnego. Szkoły realizują działania, które pomagają uczniom rozpoznawać, wyrażać i radzić sobie z emocjami, rozwijać umiejętności interpersonalne oraz budować zdrowe relacje z innymi. Kluczowe elementy tej kategorii obejmują:

  1. Troskę o zdrowie psychiczne
    Działania profilaktyczne mające na celu promowanie zdrowia psychicznego i dobrego samopoczucia uczniów, w tym w szczególności:
  • Dni zdrowia psychicznego, czyli wydarzenia poświęcone edukacji – jak dbać o swoje zdrowie psychiczne, formy wsparcia i techniki relaksacyjne.
  • Warsztaty uważności (mindfulness), które pomagają uczniom rozwijać koncentrację i samoświadomość.
  • Warsztaty emocjonalne, podczas których uczniowie uczą się jak rozpoznawać, nazywać i rozumieć własne emocje, jak radzić sobie ze stresem i trudnymi sytuacjami, poznają techniki wyrażania emocji w sposób asertywny i bezpieczny.
  • Spotkania z ekspertami, np. terapeutami czy autorami książek o zdrowiu emocjonalnym, które przybliżają dzieciom i młodzieży tematykę dbania o siebie, w tym uważności.
  1. Wzmacnianie umiejętności współpracy i budowanie dobrych relacji
    Organizowanie projektów i zajęć grupowych, które:
  • Rozwijają kompetencje społeczne i kładą nacisk na rozwijanie umiejętności pracy w zespole, takich jak aktywne słuchanie, podział zadań i wspólne podejmowanie decyzji.
  • Uczą empatii poprzez rozumienie perspektywy rówieśników i budowanie wzajemnego zaufania.
  • Promują otwartą komunikację w różnych sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych.

Przykładem mogą być dni życzliwości, grupowe działania artystyczne, inicjatywy społeczne z aktywnym udziałem uczniów.

Jak zgłosić swoją szkołę?

Szkoły zainteresowane udziałem w programie „Szkoła przyjazna uczniom” proszone są o przesłanie zgłoszenia poprzez wypełnienie formularza online dostępnego na stronie internetowej Kuratorium Oświaty w Poznaniu http://mapki.ko.poznan.pl/

Nabór zgłoszeń jest otwarty i nie ma ograniczeń czasowych – zapraszamy do udziału w dogodnym dla Was terminie.