Dokładnie dziś mija pierwszy rok pracy Wielkopolskiego Kuratora Oświaty dra Igora Bykowskiego.
To był intensywny czas pełen spotkań, inicjatyw i działań na rzecz edukacji w Wielkopolsce!
Zapraszamy do przeczytania listu Wielkopolskiego Kuratora Oświaty oraz obejrzenia krótkiego filmu, który przedstawia jedynie wycinek wszystkich działań Pana Kuratora.
Szanowni Państwo,
mija dokładnie rok odkąd objąłem funkcję Wielkopolskiego Kuratora Oświaty.
Gdy obejmowałem stanowisko Wielkopolskiego Kuratora Oświaty, towarzyszyło mi wiele pytań i wyzwań, które czekały na rozwiązanie. Dziś, po roku, widzę, ile udało się zrobić, ile rozmów przeprowadziliśmy i jak wiele możemy jeszcze wspólnie osiągnąć. Miniony rok, to czas intensywnej pracy, wielu rozmów, spotkań i działań. Przez ten okres wielokrotnie utwierdziłem się w przekonaniu, że edukacja to przede wszystkim ludzie – uczniowie, nauczyciele, dyrektorzy, pracownicy oświaty i wszyscy, którzy wkładają w nią serce i zaangażowanie.
Kiedy rozpoczynałem akcję „Kurator Blisko Ludzi”, chciałem przede wszystkim słuchać. Wierzę, że dobra edukacja nie powstaje w zaciszu urzędów, ale w szkołach, przedszkolach i placówkach, w rozmowach z nauczycielami, dyrektorami, uczniami i rodzicami. Bo dobra szkoła zaczyna się od dobrych pomysłów, a te zaczynają się od dobrych nauczycieli. Dlatego przez ten rok odwiedzaliśmy placówki w całym województwie, starając się być jak najbliżej ich codziennych spraw. Wizytatorzy Kuratorium również zmienili swoją rolę – wychodzą do szkół nie tylko po to, by kontrolować, ale przede wszystkim po to, żeby wspierać, pomagać, inspirować i doradzać. To dla mnie niezwykle ważne i cieszę się, że to podejście spotkało się z tak dużym uznaniem.
Zależy mi także na tym, by uczniowie czuli się w szkołach współgospodarzami, dlatego zainicjowaliśmy akcję „Nasza szkoła – nasz samorząd”. To projekt, który zachęca młodych ludzi do aktywnego udziału w życiu szkoły, do współdecydowania i kształtowania otoczenia, w którym spędzają tyle czasu, wymiany doświadczeń między dwoma samorządami. Dobra szkoła to przecież taka, w której każdy – uczeń, nauczyciel, rodzic – czuje się wysłuchany. W ramach tej akcji rozmawiamy z uczniami, opiekunami samorządu oraz dyrektorem o ocenianiu zajęć edukacyjnych, ocenianiu zachowania. Nie zapominam również o fundamentach prawnych przy okazji tych spotkań. W mijającym roku rozmawialiśmy o statutach liceów ogólnokształcących – dokumencie, który powinien być zgodny z przepisami, przejrzysty i przede wszystkim służący całej społeczności szkolnej.
Wiem, że temat ten budził wiele pytań, dlatego już niedługo będzie można zapoznać się z efektami pracy Zespołu ds. Przyjaznej Edukacji, który prężnie działał przez ostatnie miesiące. Przygotowana została lista najważniejszych zapisów do statutów oraz praktyczne wskazówki, jak taki statut napisać. Co prawda pierwotnie zakładaliśmy, że materiał ten powstanie szybciej, ale jak się okazało – potrzebna była szeroka dyskusja. Jeśli jednak prowadzi ona do wymiany doświadczeń i pozwala stworzyć coś wartościowego, to tym lepiej dla całego procesu, dlatego proszę wszystkich o jeszcze kilka chwil cierpliwości.
Wiem, jak wielkim wyzwaniem jest objęcie po raz pierwszy stanowiska dyrektora szkoły. To nie tylko zaszczyt i odpowiedzialność, ale także konieczność podejmowania codziennych decyzji, często w dynamicznie zmieniających się warunkach. Dlatego w Kuratorium powołaliśmy Zespół ds. wspomagania pracy młodych dyrektorów, którego celem jest wsparcie tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją drogę w tej roli. Wspólnie omawiamy wyzwania, dzielimy się doświadczeniami i pokazujemy, że dyrektor nie musi wszystkiego wiedzieć od razu – liczy się otwartość na naukę, umiejętność korzystania ze wsparcia i budowanie dobrej współpracy. Wiemy, że pierwsze miesiące bywają trudne, dlatego chcemy być obok – by słuchać i pomagać.
Bardzo cieszy mnie również rozwój doradztwa metodycznego. Zwiększyliśmy liczbę doradców z 76 do 91, co oznacza jeszcze większe wsparcie dla nauczycieli w podnoszeniu ich kompetencji. Współpraca z Ośrodkami Doskonalenia Nauczycieli pozwala nam organizować szkolenia i warsztaty skrojone pod rzeczywiste potrzeby środowiska edukacyjnego w naszym województwie.
Szczególnie ważnym działaniem jest realizacja programu „Szkoła Przyjazna Uczniom”, który opiera się na czterech filarach: ocenianiu kształtującym, szkole bez dzwonków, działaniach mediacyjnych a także na trosce o zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży oraz wzmacnianiu umiejętności współpracy i budowania dobrych relacji. W ramach tego działania organizowane są konferencje, w których nauczyciele i dyrektorzy mogą wymieniać się informacjami oraz doświadczeniami dotyczącymi nowoczesnych metod nauczania i oceniania.
W mijającym roku bardzo zależało mi również na tym, aby nadanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego miało godną i oficjalną formę. Chciałem, by nauczyciele nie odbierali aktów awansu w anonimowy sposób, w jakimś urzędowym pokoju, ale by był to moment podkreślający ich wysiłek i dorobek zawodowy. Dziś, po roku, widzę, jak bardzo potrzebne było to działanie – jak ważne jest, by nauczyciele mogli z dumą i satysfakcją przyjmować swoje akty z rąk Kuratora lub Wicekuratora.
Ogromnie ważnym elementem naszej działalności jest także powołany Zespół ds. przestrzegania praw i obowiązków uczniów, mediacji i równości. Jego celem jest nie tylko analiza i rozwiązywanie trudnych sytuacji w szkołach, ale również organizowanie mediacji, konkursów i konferencji, które pomagają budować w szkołach atmosferę opartą na wzajemnym szacunku i zrozumieniu. Warto wspomnieć, że wszyscy wizytatorzy odbyli szkolenie z mediacji w pracy wizytatora, a część z nich szkoli się, żeby być jeszcze bardziej pomocnym dyrektorom w trudnych sytuacjach.
Nie sposób nie wspomnieć o zmianach, które wprowadziliśmy na stronie internetowej Kuratorium. Uprościliśmy układ, zadbaliśmy o przejrzystość i logiczny porządek treści. Dyrektorzy znajdą tam teraz w jednym miejscu kluczowe dokumenty oraz materiały, np. te dotyczące najczęściej popełnianych błędów w statutach, co mamy nadzieję, znacznie ułatwi im pracę.
Jestem także dumny, że to właśnie w Wielkopolsce doszło do spotkania trzech kuratorów oświaty, dyrektora OKE Poznań, doradców metodycznych oraz konsultantów z matematyki i języka polskiego. Była to wyjątkowa okazja do wymiany doświadczeń, inspiracji i pomysłów na przyszłość. Spotkania te pokazują, że współpraca między regionami i różnymi środowiskami edukacyjnymi przynosi realne efekty i pozwala tworzyć rozwiązania, które rzeczywiście odpowiadają na potrzeby nauczycieli i uczniów. Działania te będą przez nas razem kontynuowane.
Udało się także podnieść wysokość Nagrody Wielkopolskiego Kuratora Oświaty oraz zwiększyć liczbę nagrodzonych nauczycieli do 167, aby jak najwięcej osób, które swoją pracą zasługują na wyróżnienie, mogło je otrzymać. A podczas uroczystości wręczenia nagród MEN, nagród WKO, medali, orderów i odznaczeń obecny był przedstawiciel MEN – p. Izabela Ziętka.
W 2025 roku uruchamiamy również nową nagrodę – Nagrodę Wielkopolskiego Kuratora Oświaty im. Jana Amosa Komeńskiego. To wyróżnienie dla nauczycieli, którzy z pasją i zaangażowaniem realizują misję edukacji idąc śladem wybitnego pedagoga. Komeński wierzył w moc wykształcenia i wychowania, był ojcem pedagogiki nowożytnej i prekursorem jednolitego systemu szkolnictwa dostępnego dla wszystkich – systemu, który udało się wprowadzić dopiero około 200 lat po jego śmierci. Był wizjonerem, który wyprzedzał swoją epokę, dlatego jego postać nieustannie inspiruje nas do myślenia o edukacji jako o kluczowym elemencie przyszłości.
Szanowni Państwo,
nie zatrzymujemy się – rok 2025 będzie dla mnie czasem jeszcze większego zaangażowania w bezpośrednie spotkania z dyrektorami, nauczycielami i uczniami. Chcę odwiedzić wszystkie powiaty w Wielkopolsce, aby jeszcze lepiej poznać potrzeby i wyzwania stojące przed szkołami, przedszkolami i placówkami. Od stycznia 2025 roku udało mi się już odwiedzić 6 powiatów i nie zwalniamy tempa.
Rozpoczynamy również konsultacje dotyczące podstaw programowych oraz reformy edukacji 2026. W naszym województwie prowadzimy zarówno spotkania stacjonarne, jak i online. Cieszę się, że zainteresowanie tym tematem jest tak duże – dotychczas w konsultacjach wzięło udział prawie 500 nauczycieli, a liczba ta stale rośnie.
Dziękuję za bardzo dobrą współpracę Wojewodzie Wielkopolskiej, Agacie Sobczyk, oraz Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Wielkopolskiego.
Ale przede wszystkim pragnę podziękować Pani Ministrze Edukacji Barbarze Nowackiej, która rok temu dała mi szansę pracy w tej właśnie roli. Ponadto szczególnie chcę podziękować Katarzynie Lubnauer, Paulinie Piechnie-Więckiewicz, Izabeli Ziętce, Joannie Musze i Henrykowi Kiepurze za codzienne wsparcie, zaufanie i zaangażowanie w sprawy wielkopolskiej oświaty, za nową jakość w rozmowach o polskiej szkole i polskim nauczycielu.
Szanowni Państwo,
to był intensywny rok, ale to dopiero początek. Wiem, że przed nami kolejne wyzwania, ale też ogromne możliwości. Rok zmian, nowych inicjatyw i otwierania Kuratorium na ludzi. Nie byłoby to możliwe bez dyrektorów szkół, wicekuratorów, dyrektorów i wicedyrektorów wydziałów i delegatur oraz pracowników Kuratorium, którzy każdego dnia reprezentują naszą instytucję na zewnątrz. Dziękuję, że jesteście częścią tej zmiany!
Dzięki współpracy, dialogowi i wzajemnemu zrozumieniu możemy tworzyć edukację, która będzie nie tylko nowoczesna, ale przede wszystkim przyjazna dla uczniów, nauczycieli i rodziców.
Bo edukacja to nie są słupki w Excelu czy miejsce w rankingu. To ludzie, relacje i codzienna praca, której efekty widać z upływem czasu. Tak jak pisałem wcześniej – szkoła to miejsce, w którym każdy powinien czuć się ważny i wysłuchany. Dlatego będziemy dalej działać, rozmawiać i szukać najlepszych rozwiązań.
Z wyrazami szacunku,
Wielkopolski Kurator Oświaty
dr Igor Marek Bykowski