13 kwietnia 2023

II Ogólnopolski Konkurs Retoryczny – stopień wojewódzki

Dnia 3 marca 2023 r. w siedzibie Kuratorium Oświaty w Poznaniu przeprowadzono etap wojewódzki II Ogólnopolskiego Konkursu Retorycznego dla uczniów szkół podstawowych, organizowanego przez Lubelskiego Kuratora Oświaty we współpracy z Wielkopolskim Kuratorem Oświaty.

Do udziału w tej części konkursu zostało zaproszonych 5. uczniów wyłonionych podczas etapu szkolnego spośród 55. uczniów z 11. szkół. Wielkopolski Kurator Oświaty Robert Gaweł powitał uczestników i przypomniał idę konkursu.

Nadrzędnym celem Ogólnopolskiego Konkursu Retorycznego jest popularyzacja wśród dzieci i młodzieży idei retoryki klasycznej, a także kształtowanie praktycznej umiejętności płynnego mówienia, argumentowania i przekonywania. Konkurs skierowany jest do młodszych uczniów, by już od najwcześniejszych lat tę miłość do języka, pięknego słowa i mistrzowskiej frazy obudzić i podsycać.

Pierwsza, szkolna część zmagań polegała na rozwiązaniu arkusza konkursowego opartego na fragmencie tekstu Mowy Marka Tulisza Cycerona. Uczestnicy konkursu oprócz rzetelnej wiedzy, musieli wykazać się umiejętnością właściwego argumentowania, uzasadniania swojej opinii oraz objaśniania sensów zawartych w tekście metafor. Uczniowie, którzy najlepiej poradzili sobie w części pisemnej, zdobyli kwalifikację do kolejnego etapu – wojewódzkiego.

Tym razem 5. uczestników prezentowało swoje umiejętności oratorskie publicznie, przed wojewódzką komisją konkursową oraz pozostałymi uczestnikami konkursu na temat Nie miecz, nie tarcz – bronią Języka, Lecz – arcydzieła! (Cyprian Kamil Norwid  Język-ojczysty). Odwołując się do przesłania C. K. Norwida, zredaguj przemówienie będące pochwałą dwóch znanych ci najwspanialszych dzieł literackich, stanowiących skuteczną obronę polskiej tożsamości narodowej. Zastosuj funkcjonalnie różne środki retoryczne.

W oficjalnym podsumowaniu etapu wojewódzkiego Małgorzata Wilczyńska-Grześ przewodnicząca Komisji Wojewódzkiej II Ogólnopolskiego Konkursu Retorycznego podziękowała uczestnikom i ich opiekunom za trud włożony w przygotowanie do tak wymagającego konkursu oraz pogratulowała dbałości, wrażliwości i odpowiedzialności za słowo. Pogratulowała w sposób szczególny 3. uczniom, zwycięzcom etapu wojewódzkiego konkursu, którzy zakwalifikowali się do etapu ogólnopolskiego konkursu. Zwróciła szczególną uwagę na obszerną, rzetelną wiedzę, różnorodność w podejściu do zadania, ale przede wszystkim na umiejętności uczestników: kontrolowania emocji, odpowiedniej gestykulacji i przekonywania odbiorców do swoich racji.