19 grudnia 2024

Przypomnienie Wielkopolskiego Kuratora Oświaty i Małopolskiej Kurator Oświaty w sprawie klasyfikowania uczniów

Zgodnie z art. 44k Ustawy o systemie oświaty (uoso), uczeń nie może być klasyfikowany, jeśli brak jest podstaw do klasyfikacji. Brak podstaw do klasyfikacji występuje w przypadku spełnienia dwóch przesłanek jednocześnie:

  1. Uczeń ma mniej niż 50% obecności na zajęciach w danym okresie klasyfikacyjnym (np. od 2 września do stycznia).
  2. Uczeń nie wypełnił wymagań edukacyjnych zaplanowanych na ten okres (uwaga! W czerwcu rozpatrujemy wymagania w kontekście całego roku).

Zadanie nauczyciela w procesie oceny
Tylko nauczyciel ma kompetencje do oceny osiągnięć edukacyjnych ucznia zgodnie z art. 44b uoso. W procesie tym nauczyciel musi:

  1. Dokładnie przeanalizować wymagania przedmiotowe na dany okres, koncentrując się na tzw. wymaganiach niezbędnych (np. 5–10 kluczowych celach edukacyjnych).
  2. Sprawdzić, w jakim stopniu uczeń zrealizował te wymagania, analizując każde z nich indywidualnie. Przykład analizy:
    • Wymaganie nr 1 – zrealizowane (X),
    • Wymaganie nr 2 – brak (X),
    • Wymaganie nr 3 – zrealizowane (X),
    • Wymaganie nr 4 – brak (X),
    • Wymaganie nr 5 – ocena 2,
    • Wymaganie nr 6 – brak (X).

Co oznacza brak podstaw do klasyfikacji?
Ocenianie polega na rozpoznawaniu stopnia wypełnienia wymagań edukacyjnych w określonym czasie. Jeśli uczeń:

  • nie zrealizował wystarczającej liczby wymagań,
  • jego osiągnięcia edukacyjne ograniczają się np. do pojedynczej oceny (np. jednej oceny pozytywnej), to przy niskiej frekwencji (poniżej 50%) nauczyciel może stwierdzić brak podstaw do klasyfikacji.

Indywidualna sytuacja każdego ucznia
Z drugiej strony, nawet uczeń z niską frekwencją może być klasyfikowany, jeśli spełnił wszystkie kluczowe wymagania edukacyjne.

Podsumowanie
W procesie klasyfikacji należy myśleć w kategoriach realizacji wymagań edukacyjnych, a nie jedynie frekwencji czy uzyskanych stopni. Każda sytuacja wymaga indywidualnego podejścia, opartego na dokładnej analizie zaplanowanych celów edukacyjnych.

Wielkopolski Kurator Oświaty
dr Igor Marek Bykowski

Załączniki