13 sierpnia 2025

Opiniowanie aneksów do arkuszy organizacji publicznych przedszkoli, szkół i placówek na rok szkolny 2025/2026

Szanowni Państwo,
Marszałek Województwa Wielkopolskiego,
Starostowie, Prezydenci, Burmistrzowie, Wójtowie
oraz osoby prowadzące publiczne przedszkola i szkoły
województwa wielkopolskiego

Dotyczy: opiniowania zmian do zatwierdzonych arkuszy organizacji publicznych szkół i przedszkoli

W związku z koniecznością uzyskania opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny w przypadku wprowadzenia do dnia 30 września br. zmian do zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły lub przedszkola, na podstawie art. 51 ust. 1 pkt 12 i art. 110 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2025 r. poz. 1043) oraz § 17 ust. 11 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2023 r. poz. 2736) Wielkopolski Kurator Oświaty informuje o zasadach obowiązujących w roku bieżącym.

Informuję, że w celu zaopiniowania zmian do arkuszy organizacji przedszkoli, szkół i placówek:

  1. organy prowadzące publiczne przedszkola, szkoły lub placówki wypełniają on-line formularz zgłoszeniowy, stanowiący wniosek do Wielkopolskiego Kuratora Oświatyo wydanie opinii dotyczącej zmian do arkusza organizacji publicznej szkoły, przedszkola lub placówki na rok szkolny 2025/2026.
    Link do formularza http://arkuszorganizacji.ko.poznan.pl/aneks.php;
  2. wygenerowany wniosek wraz z elektroniczną wersją zmian do arkusza organizacji
    (w formatach Word, Excel lub pdf), organy prowadzące przekazują do Kuratorium Oświaty w Poznaniu zgodnie z podziałem terytorialnym na adresy e-mailowe wskazane w tabeli lub za pośrednictwem e-Doręczenia na adres AE:PL-68712-68143-CCBTG-15 lub przez e-PUAP;

Uprzejmie proszę, aby przekazywać wyłącznie dokument o nazwie aneks arkusza organizacji, który winien zawierać opis (różnicę pomiędzy tym, co było w arkuszu organizacji, a obecnym stanem organizacji szkoły/placówki).
Proszę również o nieprzekazywanie dokumentów, które nie dotyczą wprowadzanych zmian. Dokumenty, które nie będą zawierały wyłącznie zmian, które zostały wprowadzone do zatwierdzonego już arkusza organizacji, będą odsyłane do organów prowadzących celem przesłania do organu nadzoru pedagogicznego prawidłowej wersji dokumentu.

L.p. Powiat objęty nadzorem pedagogicznym przez wydział/delegaturę Kuratorium Oświaty w Poznaniu Adres elektronicznej poczty wydziału/delegatury
Kuratorium Oświaty
w Poznaniu
1. gnieźnieński, międzychodzki, obornicki, poznański, szamotulski, średzki, śremski, wrzesiński oraz miasto Poznań Wydział Nadzoru Pedagogicznego
arkusz_poznan@ko.poznan.pl
2. jarociński, kaliski, kępiński, krotoszyński, ostrowski, ostrzeszowski, pleszewski oraz miasto Kalisz Delegatura w Kaliszu
arkusz_kalisz@ko.poznan.pl
3. kolski, koniński, słupecki, turecki oraz miasto Konin Delegatura w Koninie
arkusz_konin@ko.poznan.pl
4. gostyński, grodziski, kościański, leszczyński, nowotomyski, rawicki, wolsztyński oraz miasto Leszno Delegatura w Lesznie
arkusz_leszno@ko.poznan.pl
5. chodzieski, czarnkowsko-trzcianecki, pilski, wągrowiecki, złotowski Delegatura w Pile
arkusz_pila@ko.poznan.pl
  1. za datę złożenia wniosku uznaje się datę wpływu kompletu wymaganych dokumentów do Kuratorium Oświaty w Poznaniu;
  2. jeżeli zmiany wprowadzone do arkusza organizacji nie naruszają obowiązujących przepisów prawa, Wielkopolski Kurator Oświaty wydaje opinię pozytywną. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości organ sprawujący nadzór pedagogiczny wydaje opinię, wskazując ich zakres. Opinia Wielkopolskiego Kuratora Oświaty zostanie wydana w terminie 4 dni roboczych od otrzymania wniosku wraz z wymaganą dokumentacją.

W przypadku wprowadzenia zmian do zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły lub przedszkola po 30 września, organ prowadzący zatwierdza te zmiany w terminie 7 dni od dnia ich otrzymania bez konieczności występowania o opinię do organu sprawującego nadzór pedagogiczny.

Przypominam, że dyrektor szkoły lub przedszkola ma obowiązek każdorazowo uzyskać opinię zakładowych organizacji związkowych, o których mowa w art. 110 ust. 2 albo 2a ustawy – zarówno w przypadku opracowywania arkusza organizacji, jak i wprowadzania do niego zmian.

Po uzyskaniu wymaganych opinii dyrektor przekazuje organowi prowadzącemu szkołę lub przedszkole arkusz organizacji (lub jego aneks) zaopiniowany zgodnie z § 17 ust. 7 i 11 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli.

W celu usprawnienia procesu opiniowania zmian do arkuszy organizacji publicznych przedszkoli, szkół i placówek, wskazany jest kontakt telefoniczny z wizytatorem realizującym zadania nadzoru pedagogicznego w ww. prowadzonych przez Państwa jednostkach.  Jednocześnie zwracam się z prośbą, by elektroniczna wersja aneksu arkusza organizacji była czytelna (możliwa do analizy), dlatego preferowany jest format Excel lub Word. Nieczytelny dokument, chociaż prawidłowo przysłany, nie może być pozytywnie zaopiniowany.

Załączniki